گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۶۵۹ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۷۷۹ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۵۴۴۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۹۶۲۸۹۲ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠١/٩/٥ - ۳۱۸۷ مورد

زندگی دانشجویی

چهارشنبه ٤ آذر ١٣٩٤ ساعت ٢١:١٠ ب.ظ   ( بازدید : 3691 نفر )


 

زندگی دانشجویی :

دانشجویان با انگیزه بسیار و بعد از گذراندن سد کنکور و با توقعاتی بسیار وارد دانشگاه می شوند . این گروه به جز معدودی خیلی زود وارد دنیایی می شوند که در آن دیگر جدیت در خواندن وتفکر معنایی ندارد .زندگی دانشجویی که می توان آن را به چند فضای مشخص از قبیل خوابگاه و همه مختصات ساختاری , فرهنگی , روانی و ... کلاس ها , اساتید رابطه زندگی دانشجویی و خانواده , دوستان , اساتید و تقسیم بندی کرد نقش اساسی در پدید آوردن این وضعیت دارد . از طرف دیگر هزینه سر سام آور اندک اندک انگیزه خود را از دست می دهند .

اما واقعیت این است که امروزه هزینه های زندگی و خصوصا" دانشگاه به حدی زیاد است که بسیاری از مردم به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود امکانات مالی دچار مشکل شده اند و مشکلات مالی دغدغه همیشگی دانشجویان شده است .

دکتر زاهد جامعه شناس در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از دانشجویان انگیزه خود را از دست می دهند , ضمن تاکید براین که دانشگاه های کشور از لحاظ فرهنگی ضعیف عمل می کنند می گوید : شاید یکی از دلایل بی انگیزگی دانشجویان ما به رویاها و آرزوهایی بر می گردد که یک دانشجو در بدو ورود به دانشگاه در سر دارد , اما وقتی وارد دانشگاه می شوند آن رویا و تصویر محقق نمی گردد. وی در ادامه  می افزاید : دانشجویان باید فرهنگ در خور دانشجورا در خود رشد دهند و این به فعالیت های فوق برنامه در دانشگاههامثل ورزش و هنر بر می گردد که به اندازه کافی از آنها برای رشد و تعالی دانشجویان استفاده نمی کنیم . وی با تاکید برلزوم یک برنامه ریزی درست و در خور نخبگان اجتماعی در دانشگاههای کشور می گوید : در زمینه علمی نیز باید برنامه های تحصیلی را جدی تر دنبال کنیم ,  اگر جدیت علمی در کنار برنامه های فرهنگی فراهم شود محیط دانشگاه ارضا کننده تر خواهد بود .

یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد علوم سیاسی معتقد است دانشجویان ما با این دلیل که انتظاراتشان با واقعیت تفاوت دارد بی انگیزه می شوند . اگر انتظار دانشجو از دانشگاه , جامعه و خودش معقول باشد و همچنین انتظاراتش را از دانشگاه تعدیل کند مطمئنا" موفق خواهد بود .

اما دکتر زاهد جامعه شناس می گوید : چون طبیعتا" آرزوها , افق دید انسان را وسیع تر می کند ما نباید زیاد به فکر تعدیل آرزو در جوانان باشیم , هر چند نرسیدن به آرزوها باعث سر خوردگی می شود اما می تواند موتور محرکی باشد برای حرکت و ایجاد انگیزه در دانشجو و از طرفی هم می تواند موجب افزایش امکانات و بالا بردن سطح سرویس دهی ها به دانشجویان شود .ایشان در ادامه ضمن اشاره به رابطه دانشجو و استاد و تأثیرات آن بر دانشجو می گوید :خصلت های فردی بر مش یک انسان اثر می گذارد و اساتید نیز بر اساس همین ویژگی های فردی رابطه خود را با دانشجو تنظیم می کنند , اما به هر صورت آنچه در این رابطه اهمییت دارد این است که هم باید انس و الفت وجود داشته باشد و هم حد و مرزها رعایت شود.

از دیگر عوامل و علل ایجاد انگیزه و موفقیت در زندگی انسان مشخص نمودن اولویت و هدف در زندگی است که اهداف و اولویت دانشجویان در زندگی متفاوت می باشد .

 


منبع : صفحه اصلی فارسی سال 1397 چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.



















جستجو
نحوه نوشتن نامه اداری (۹۰۷۵۱ بازدید)
سامانه فیش حقوقی (۳۹۱۲۶ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...