شنبه ٩ بهمن ١٣٩٥ -

دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد



گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۲ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۴۳۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۷۲۶۶۱ مورد

چاقي و اضافه وزن از مهمترين عوامل ابتلا به سكته‌هاي قلبي و مغزي است

پنج شنبه ٨ اسفند ١٣٩٢ ساعت ١٠:٥٦ ق.ظ   ( بازدید : 774 نفر )


مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، چاقي و اضافه وزن را از مهمترين عوامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سكته‌هاي مغزي در مردان و زنان در كشور دانست.

دكتر زهرا عبدالهي در گفت و گوي اختصاصي با خبر نگار وب دا؛ ضمن بيان اين مطلب افزود: تغيير در الگوي مصرف غذايي زمينه ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير مانند: بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سكته‌هاي مغزي، ديابت، فشارخون، چربي خون و انواع سرطان‌ها را فراهم كرده است.

وي مصرف بي‌رويه مواد قندي و شيريني‌ها، غذاهاي چرب و انواع روغن‌ها و غذاهاي شور و پرنمك كه بيشتر از مقدار توصيه شده مصرف مي‌شود را از مهمترين عوامل ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير عنوان كرد.

دكتر عبدالهي گفت: 40 درصد مردان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقي و در بعضي گروه‌هاي سني در مردان 45 تا 55 ساله اين رقم به 57 درصد مي‌رسد.

وی افزود: عادات و رفتارهاي غلط غذايي در مردان مانند مصرف فست‌فودها، مصرف بيش از حد نوشابه‌هاي گازدار و قندي و همين طور مصرف غذاهاي شور باعث بروز چاقي و اضافه وزن در آنها شده است در نتيجه فشارخون بالا را سبب مي‌شود.

وی در ادامه گفت: مصرف غذاهاي نامناسب مانند فست فودها و غذاهاي پرنمك از جواني شروع می شود كه اين خود عامل خطر مهمي براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشارخون در مردان است.

 

ضرورت گنجاندن مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی

دكتر عبدالهي با تأكيد بر اينكه مردان بايد روزانه به اندازه كافي سبزي و ميوه مصرف كنند گفت: مصرف ناكافي ميوه، سبزيجات، سالاد، به خصوص در مردان 31 درصد ايسكمي قلبي و 11 درصد سكته‌هاي مغزي را سبب مي‌شود.

مدير دفتر بهبود تغذيه با بيان اينكه عدم تحرك و استعمال دخانيات، خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را چند برابر مي‌كند، افزود: علاوه بر عادات غذايي نامناسب، ورزش نكردن و استفاده از سيگار يا قليان، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، فشارخون و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد.

وي افزود : 30 درصد مردان فعاليت جسماني كمي دارند كه بايد با  روزانه 30 دقيقه پياده‌روي تند و افزايش فعاليت‌هاي بدني، اين مشكل را برطرف كنند. 

 

توصيه‌هاي تغذيه‌اي برای كاهش بيماري‌هاي قلبي و عروقي سكته‌هاي مغزي

دكتر عبدالهي با تأكيد بر ضرورت استفاده روزانه از 5 گروه غذايي اصلي گفت: 5 گروه غذاي اصلي شامل: نان و غلات، سبزيجات، ميوه‌ها، گوشت (بويژه گوشت سفيد مانند مرغ و ماهي) وحبوبات ، شير و مواد لبني مي‌باشدكه بايد به مقدار توصيه شده و روزانه مصرف شوند و از شير و لبنيات كم چرب (كمتر از 5/2 درصد چربي) استفاده شود.

وي افزود: ترجيحاً از نان‌هاي سبوس‌دار مثل نان سنگك و جو كه در مقايسه با نان‌هاي ديگر هم فيبر بيشتري دارند و هم سبب كاهش جذب مواد قندي و چربي مي‌شوند، استفاده شود.

وي تأكيد كرد: به جاي غذاهاي سرخ شده و چرب از غذاهاي آب پز، بخارپز و تنوري كه چربي كمتري دارند استفاده شود، علاوه بر اين آقايان از مصرف خامه، سرشير، كره و كله پاچه بپرهيزند و يا مصرف اين غذاها را محدود كنند.

وي با اشاره به حذف نمكدان از سفره‌ها گفت: آقايان همچنين مصرف فست‌فودها مانند سوسيس، كالباس، پيتزا، غذاهاي كنسروي و غذاهاي آماده را نيز محدود كنند و به جاي استفاده از نوشابه‌هاي گازدار از نوشيدني‌هاي سالم مثل آب و دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنند.

دكتر عبدالهي تاكيد كرد: به جاي استفاده از قند با چاي مي‌توان از كشمش و خرما به مقدار كم استفاده کرد.

وي با اشاره به اينكه عادات صحيح غذايي را از كودكي بايد ايجاد كرد گفت: اگر بتوانيم از دوران كودكي با استفاده ازتهيه غذاي سالم در خانه يك الگوي صحيح را به فرزندانمان بياموزيم، اين عادات درست به تدريج در جامعه به يك فرهنگ تبديل شده و در آينده جامعه و كشور با نسلي سالم‌تر، و كاهش انواع بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي قلبي و عروقي، فشارخون، سكته مغزي، كلسترول بالا، ديابت روبرو خواهد بود و مسلماً پيشگيري از درمان مقرون به صرفه‌تر، سهل‌تر و عاقلانه‌تر است.

 


منبع : دانشکده پرستاری و مامایی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو
شعار سال93 (۲۶۵۷ بازدید)
تقویم دانشگاهی (۲۴۶۳ بازدید)
پیام تسلیت (۲۴۴۵ بازدید)
توصیه های نوروزی (۲۲۲۳ بازدید)
نحوه دسترسی (۲۰۳۲ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...