-

دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد



گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵ نفر

نحوه نوشتن نامه اداری

شنبه ٢٣ تیر ١٣٩٧ ساعت ٧:٣٦ ق.ظ   ( بازدید : 4588 نفر )


نوشتن نامه اداری شبیه به نامه های معمولی و دوستانه نیست . اگر برای اداره یا ارگان خاصی از سبک نگارش نامه معمولی استفاده کنیم ، این کار نوعی توهین محسوب می شود . به همین علت باید در نگارش یک نامه اداری برخی نکات ریز و درشت رعایت شود تا از نامه ما ، سوء برداشت نگردد . نامه های اداری باید با رعایت نهایت ادب و احترام نگارش شود ، خصوصا اگر نامه برای شخصی بالا دست و یا ارگان مهمی نوشته می شود . رعایت سبک نوشتن نامه اداری سبب می شود که جایگاه ما در مقام کسی که نامه را نوشته بالاتر رفته و به متن نامه ما توجه گردد . در این مطلب قصد داریم نکات مهم در نوشتن یک نامه اداری را بیان کرده و نمونه ای از یک نامه اداری را برای تان مثال بزنیم .

نکات مهم در نوشتن نامه اداری

اولین و مهمترین نکته ای که در نگارش یک نامه اداری باید به خاطر داشته باشید این است که بدانید با چه کسی قصد مکاتبه دارید . در نوشتن یک نامه اداری باید سلسله مراتب رعایت شود . پس از این که شخص مورد مکاتبه مشخص گردید ، باید به نکات زیر نیز دقت شود .

  • با نهایت دقت و صراحت نامه را بنویسید و مطمئن شوید که غلط املائی ندارید .
  • به هیچ وجه از کلمات عامیانه و اصطلاحا کوچه بازاری در نوشتن نامه اداری استفاده نکنید .
  • تا می توانید خلاصه بنویسید و از حشو و بکار بردن کلمات و عبارات هم معنی خودداری کنید .
  • اگر متن نامه طولانی است ، حدالامکان در نامه خلاصه ای از دستور و یا ابلاغیه را نوشته و سپس متن ابلاغیه یا دستور را در پیوست ضمیمه کنید .
  • نامه اداری  را با فونت رایج سازمان نگارش کنید و اندازه قلم را متناسب و قابل خوانده شدن قرار دهید .
  • اگر به سازمان یا فرد بالا دست نامه می نویسید از کلماتی همچون به استحضار می رساند ، اگر به اداره یا فرد هم رده نامه می نویسید از عبارت به آگاهی می رساند و اگر به اداره یا فرد زیردست نامه می نویسید از عبارت به اطلاع می رساند استفاده نمایید .
  • متن نامه را صریح و رسا نگارش کنید .
  • نامه را از سمت راست شروع به نوشتن کنید و قسمتی را در سمت چپ ، جهت حاشیه نویسی خالی بگذارید .
  • نامه را با نام خدا ، تاریخ ، شماره و همچنین ذکر این مورد که دارای پیوست می باشد یا خیر ، آغاز کنید .
  • اگر مکاتبه بین دو سازمان درحال وقوع است توصیه می شود ابتدا مبدا نامه را ذکر و سپس گیرنده را عنوان کنید : بعنوان مثال بنویسید از شرکت برنامه نویسی …. به سازمان برنامه و بودجه . سپس موضوع نامه را ذکر کرده و پس از آن شروع به نگارش متن نامه نمایید .
  • اگر نامه در پاسخ به نامه ای دیگر است ، حتما در ابتدای نگارش متن نامه ذکر کنید که نامه در پاسخ به نامه شماره …. در تاریخ …. است .
  • پس از اتمام نوشتن نامه اداری ، یک خط جا گذاشته و در سمت چپ نامه را امضا و مهر کنید و تاریخ را یادداشت نمایید .
  • اگر نامه در پاسخ به نامه ای دیگر نوشته شده حتما در ابتدای نامه از عبارت در پاسخ به نامه شماره … و اگر نامه با توجه به نام های دیگر نوشته شده از عبارت عطف به نامه شماره … استفاده نمایید .
  • اگر نیاز است که نامه برای بخش های دیگری نیز ارسال شود ، در قسمت پاورقی نامه ، قسمتی به نام رونوشت ایجاد کرده و نام تک تک بخش ها را یادداشت کنید .

نمونه ای از نوشتن نامه اداری

 

 


منبع : دانشکده پرستاری و مامایی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.












جستجو
سامانه فیش حقوقی (۹۵۶۷ بازدید)
شعار سال93 (۴۸۳۳ بازدید)
پیام تسلیت (۴۰۵۵ بازدید)
تقویم دانشگاهی (۳۸۰۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...