تعریف رشته:
مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سالمندی در چارچوب سیاست های جامعه نگر و ارتقاء سطح سلامت قشر سالمند جامعه ، پرستارانی با علم و مهارت در زمینه ارائه مراقبت های پرستاری فردی، خانوادگی و اجتماعی در سطوح مختلف پیشگیری(بهداشتی، تشخیصی- درمانی، بازتوانین و توانبخشی جسمی ، روانی و اجتماعی) برای گروه سالمندان را تربیت می نماید.دانش آموختگان این رشته دارای تبحر و مهارت کافی در ارائه مراقبت های تخصصی پرستاری با هدف حفظ ارتقاء و بازگرداندن سطح سلامت همه جانبه (جسمی، روانی، اجتماعی و...) پیشگیری از بروز سندرم های سالمندی تا نوتوانی به فرد سالمند، خانواده و جامعه بوده و قادرند با بکارگیری اصول ارتباطات انسانی، نیازهای جسمی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی-معنوی سالمند را در حیطه های مختلف خدمات پرستاری شناسایی کرده و به منظور ارتقاء کیفی مراقبت بهداشتی- درمانی و توانبخشی ویژه سالمندان و توسعه سالمندی سالم و فعال اقدامات لازم را مبذول فرمایید.
شرایط و نحوه پذیرش در دوره:
پذیرش دانشجو در این رشته تابع ضوابط و مقررات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. داوطلبان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سالمندی علاوه بر صلاحیت های عمومی باید شرایط ذیل را داشته باشند:
فلسفه (ارزش ها و باورها):
در راستای فلسفه حاکم بر جامعه ، فلسفه اسلامی زیربنای طراحی برنامه آموزشی رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی قرار گرفت؛ از آنجا که از دیدگاه فلسفه اسلام تربیت برای تنویر ذهن و ایجاد و حفظ ارزش های انسانی و سجایای اخلاقی است . ارزش ها و باورها نیز متاثر از این فلسفه ذکر شده است.
در این برنامه بر ارزش های زیر تاکید می شود:
چشم انداز(Vision)
چشم انداز این برنامه تربیت پرستاران متبحر و متخصص در حوزه مسائل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندی شامل موارد زیرمی باشد:
رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمند در 10 سال آینده در کشور، با کاربست استاندارد های جهانی، افزایش به کارگیری تدابیر مدیریتی ، آموزشی و پژوهشی در مراقبت از سالمندان جایگاه خود را در عرصه های مختلف ارائه خدمات در کلیه سطوح پیشگیری از طریق نوآوری در آموزش، تحقیق و مراقبت مددجو- بیمار محور مشخص و تثبیت خواهد کرد. دانش آموختگان پرستاری سالمندی، در مسیر ارائه خدمات تخصصی ، اثربخشی و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سلامت سالمندان جامعه و بهبود کیفیت زندگی آنان در تمام عرصه های مراقبت از سالمندان تلاش نموده و به سطح مراقبتی کشورهای برتر منطقه دست خواهند یافت.
چشم انداز گروه پرستاری سالمندی دانشکده پرستاری بجنورد تا 10 سال آینده ؛ دستیابی به مرجعیت در ارائه خدمات جامع مراقبتی و خود مراقبتی به آحاد افراد سالمند با تدوین برنامه در سه سطح؛ برنامه ریزی کوتاه مدت (تدوین برنامه مراقبتی برای افراد سالمند وابسته به تخت با استفاده از منابع موجود در استان) میان مدت (آماده سازی افراد میانسال برای تطابق با دوران سالمندی برای دستیابی به زندگی بهتر در دوران سالمندی) و بلند مدت (آموزش نوجوانان و جوانان برای کسب زندگی سالم در دوران میانسالی و سالمندی) میباشد.
رسالت (Mission)
رسالت عمده کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی عبارت از حفظ و ارتقاء سلامت همه جانبه سالمندان، پیشگیری از بیماریها و ناتوانی ها با هدف توانمندسازی و بازتوانی سالمندان،ارتقاء سالمندی سالم و موفق بوسیله گسترش ساختارها و زیرساخت های مراقبتی تخصصی و ارتقاء روند مراقبت های پرستاری است. در این راستا تربیت دانش آموختگانی کارآمد، بادانش، مهارت و توانمندی های لازم برای ارائه مشاوره و آموزش پیشگیرانه ، مراقبت های بالینی و پژوهش درمراقبت از سالمندان و خانواده آنها براساس مراقبت خانواده محور ضروری است. همچنین رسالت ما ارائه مدل های نوآورانه مراقبت از سالمندان سالم و سالمندان مبتلا به بیماری های حاد و مزمن، پیشرفته یا تهدید کننده زندگی با هدایت و رهبری اساتید این رشته و انجام پژوهش مبتنی بر نیاز است که موجب دانش جدید در پیشرفت علم و کیفیت زندگی سالمندان شود. اینگونه فعالیت ها را با بهره گیری از رویکرد بین رشته ای و فرارشته ای انجام می شود و کرامت و شان تمام ذینفعان این برنامه همواره باید حفظ و مدنظر قرار گیرد.
رسالت و اهداف گروه پرستاری سالمندی دانشکده پرستاری بجنورد علاوه بر ارزش های ذکر شده فوق در برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سالمندی با تاکید بر مشارکت فرد سالمند و اعضاء خانواده وی در ارتقاء و بهبودی شرایط زندگی فرد سالمند با حفظ بهترین وضعیت عملکرد روزانه زندگی می باشد.
اهداف کلی:
هدف کلی رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سالمندی ارائه مراقبت و خدمات پرستاری به جمعیت سالمندان جامعه کشور می باشد.این هدف از طریق تربیت دانش آموختگانی محقق می گردد که دارای دانش، نگرش و توانمندی های لازم در حوزه سالمندی و مراقبت ها و توانایی های لازم (رفتارهای حرفه ای ، مهارتهای ارتباطی، مهارت در بکارگیری فن آوری اطلاعات ، خودآموزی مستمر، پژوهش و بکارگیری یافته های معتبر پژوهشی در امر ارائه خدمات ، مدیریت و ارتقاء کیفیت مراقبت ها ، توانایی حل مسئله ، مستندسازی اقدامات و سرویس های تخصصی ارائه شده) می باشند.
نقش های دانش آموختگان در جامعه:
دانش آموختگان این رشته دارای نقش های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، پیشگیری،حمایتی/ مشاوره ای و مدیریتی در مراکز مراقبتی از سالمندان و جامعه می باشند.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان(Task Analysis)
نقش مراقبتی:
نقش آموزشی:
نقش پژوهشی:
نقش پیشگیری:
نقش مشاوره ای/ حمایتی:
نقش مدیریتی:
*وظایف گروه با توجه به سیاست ها، اهداف و توانمندی های اعضاء گروه:
- برقراری ارتباط منظم علمی و آموزشی با گروه های بالینی مرتبط با پرستاری سالمندی
- به کارگیری روش های نوین آموزش نظری و عملی مانند شبیهسازی (Simulation) و آموزشهای مجازی(توانمندی گروه: وجود اعضا هیات علمی با گرایش آموزش در پرستاری در مقطع PhD، هم چنین گذراندن دوره های آموزشی مختلف در زمینه روش های تدریس و ارزشیابی نوین در ارائه دروس نظری و بالینی توسط اعضای گروه .)
- تشویق و ترغیب دانشجویان در جهت کاربردی نمودن پایان نامه ها با بهره برداری از متدولوژی های پژوهشی روزآمد(توانمندی گروه: وجود اعضای هیات علمی آشنا با متدولوژی های متنوع تحقیق کمی، کیفی و ترکیبی).
- گسترش ارتباط با گروههای پرستاری سالمندی سراسر کشور به منظور بهره گیری از تجارب دیگر دانشکده ها(توانمندی گروه: حضور یکی از اعضای گروه در کارگروه توسعه علوم پرستاری، حضور فعال اعضای گروه در وبینارهای تخصصی مربوطه).
- ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای برای مراقبت از سالمکندان به مراکز مراقبت در منزل
- ارائه خدمات تخصصی مشاوره مراقبتی به مراکز مراقبت از سالمندان
- ارائه خدمات آموزشی ارتقای سلامت عمومی سالمندان در صدا و سیما