parcham سرمایه گذاری برای تولید


تاریخچه گروه مامایی :

در سال 1371 دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد با اختصاص یک و نیم میلیارد ریال بودجه از طریق طرح های ملی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأسیس شد و فعالیت خود را با پذیرش 30 دانشجو در مقطع کارشناسی رشته پرستاری آغاز کرد .در سال 1373 با پذیرش 25 دانشجوی کاردانی رشته مامایی فعالیت خود را توسعه داد. در سال 1375 تعداد 25 نفر بعنوان اولین گروه از دانشجویان مامایی از این دانشکده فارغ التحصیل شدند. تا قبل از تفکیک استان خراسان شمالی این دانشکده جزو دانشکده های اقماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد محسوب می شد .پس از استقلال استان خراسان شمالی در سال 1384 و تشکیل دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی این دانشکده به صورت دانشکده پرستاری ، مامایی و بهداشت با پذیرش دانشجو در رشته های پرستاری ، مامایی، بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماریها به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1385 مقطع کارشناسی مامایی در این دانشکده تاسیس شد. گروه مامایی بعنوان یکی از قدیمی ترین رشته های دانشگاه علوم پزشکی خراسان همواره سعی داشته با تربیت دانشجویان توانمند در راستای ارتقا سلامت جامعه کوشا باشد.

رسالت گروه:

تربیت نیروی انسانی آگاه ، متعهد و خبره و کارآمدی است که با کسب توانایی های حرفه ای و بهره مندی از دانش روز خدمات مورد نیاز بهداشتی ، مراقبتی ، آموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد جهت تأمین ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت زنان جامعه بتواند ارائه دهد این فرآیند از طریق آموزش ، پژوهش و توسعه دانش مامایی امکان پذیر است . گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی رسالت خود را براساس ارتقا سطح آموزشی دانشجویان مامایی براساس استانداردهای بین المللی، مشکلات منطقه، هنجارها و توجه به فرهنگ ها و باورهای قومیتی برنامه ریزی کند.  مباحث حرفه ای در مامایی باید بر اساس تاریخ، فرهنگ و تمدن اقوام و ملیت های مختلف و براساس نیاز منطقه باشد . برای تحقق اهداف کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی باید رشته های تحصیلی به نسبت وضع موجود توسعه یابند .تا بسوی تحول کیفی گام های اساسی برداشته شود. لذا گروه مامایی با جذب اعضای هیات علمی توانمند درصدد توسعه رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

هدف کلی:

تربیت افرادی که قادر باشند به عنوان عضوی از تیم سلامت به ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی ، آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره ای ، مدیریتی و حمایتی جهت تأمین ، حفظ و ارتقاء سلامت زن ، خانواده و جامعه بپردازد. گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی رسالت خود را براساس استانداردهای بین المللی

اهداف اختصاصی:

توانمندی و مهارتهای مورد انتظار برای دانش آموختگان . 

الف توانمندیهای عمومی مورد انتظار  General Competencies

مهارتهای ارتباطی در برقراری ارتباط در سازمان و کار تیمی به منظور افزایش کیفیت خدمات مشاوره ای (متخصصین زنان اطفال، اورولوژی روانپزشکان و روانشناسان و مراقبین بهداشت) 

مهارتهای آموزشی 

خودآموزی مداوم  life long leaming

مهارتهای پژوهشی و نگارش مقاله 

مهارتهای حمایتی 

مهارتهای ارجاع و پیگیری 

مهارت حل مساله 

بکارگیری مهارت تفکر نقادانه و خلاق 

مهارت تصمیم گیری مبنی بر شواهد

ب _جدول تطبیقی وظایف حرفه ای و توانمندیهای اختصاصی مورد انتظار از دانش آموختگان و کد های درسی  مرتبط با آنها 

 

      مشاوره ای :          

1.         ترویج زایمان طبیعی 

2.         مشاوره جهت انجام زایمان فیزیولوژیک و مراقبت های مربوطه قبل، حین  بارداری و پس از زایمان 

3.         تشویق و توانمند کردن زنان به شیردهی موفق و تداوم آن و مراقبت از نوزاد 

4.         ارائه مشاوره خانواده و فرزند آوری   

5.         مراقبت های نوزاد و کودک و پایش رشد 

6.         غربالگری مشکلات روانی در دوره های مختلف زندگی زنان و ارجاع به   متخصصین مربوطه با بهره گیری از ابزارهای موجود و دریافت مشاوره از  متخصصین در حیطه های روانپزشکی و روانشناسی       

7.         شناسایی راهنمایی و حمایت عاطفی حاملگی های پرخطر و ارجاع به  متخصصین مربوطه 

8.         راهنمایی و مشاوره بهداشت باروری در زوج های نابارور 

9.         شناسایی راهنمایی و حمایت عاطفی از زنان آسیب پذیر جامعه و ارجاع به  متخصصین مربوطه 

10.       شناسایی مشکلات مربوط به بهداشت باروری و حمایت زنان در شرایط بحران  (سیل، زلزله، جنگ و...... 

11.       راهنمایی در زمینه ارتقا سلامت جنسی شناسایی مشکلات جنسی و ارجاع  به متخصصین مربوطه 

12.       شناسایی راهنمایی و حمایت های روانی از زنان مبتلا به سرطانهای شایع و  ارجاع به متخصصین مربوطه   

 

مدیریت و برنامه ریزی : 

1.         مشارکت در برنامه ریزی نظارت و کنترل پایش و ارزشیابی برنامه های  عملیاتی سلامت دوره های مختلف زندگی 

2.         ارائه بازخورد مشکلات موجود در مامایی و بهداشت باروری جهت مشارکت در  تدوین دستورالعملهای مرتبط و سندهای نظام سلامت   

آموزشی :

1.         ارائه خدمات آموزشی مشاوره ای بهداشت بلوغ به نوجوانان و جوانان در  مدارس و مراکز آموزشی 

2.         آموزش به مراجعین به کلیه مراکز ارائه کننده خدمات مامایی

3.         آموزش به سایر کارکنان و اعضای تیم سلامت در حیطه های مختلف مامایی

پژوهش :

1.         انجام پژوهش های مرتبط با مشاوره مامایی

2.         مشارکت در انجام پژوهش های کاربردی بین بخشی

ج_ مهارت های عملی مورد انتظار

1.         معاینه کامل فیزیکی در حیطه مامایی و ارزیابی روانی مراجع با استفاده از  ابزارهای غربالگری مرتبط موجود و در چهارچوب شرح وظایف 

2.         بکارگیری ریز مهارتهای مشاوره ای و ارتباطی با مراجع شروع مناسب  پرسیدن گوش دادن فعال بازخورد زبان بدنی مناسب در حیطه های  مشاوره مامایی* 

3.         مصاحبه در حیطه های مختلف مشاوره مامانی* 

4.         پیگیری مداوم مراجع 

5.         بکارگیری فنون مشاوره در مامایی حل مساله مشاوره حمایتی و ......) 

6.         هدایت و انجام کلاسهای آمادگی برای زایمان 

*حیطه ها شامل قبل از ازدواج فرزند آوری قبل از بارداری دوران بارداری پس از زایمان بهداشت جنسی شیردهی  بلوغ بانگی زنان و ناباروری مشاوره بحران های مامانی  ه حداقل یک مورد در هر حیطه ۶۰ مورد در کل 

**حداقل یک مورد در هر حیطه 60مورد در کل

***حداقل یک مورد در هر حیطه (دانشجو موظف است در طول دوره تحصیل ۱۴ مورد از مراجعین را در حیطه های  یاد شده بصورت انجام مراقبت مداوم (Continuty of care) پیگیری نموده و پس از تهیه گزارش نهایی آن را به  تایید استاد مربوطه رسانده و به مدیر گروه مشاوره در مامایی تحویل نماید.

 

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید