تعریف رشته:
رشته پرستاری داخلی – جراحی، شاخه ای از پرستاری است که به ترتیب پرستارانی متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از مددجویان بزرگسال با اختلالات و بیماری های داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با به کارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مددجویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبی می پردازند.
شرایط و نحوه پذیرش در دوره:
- دارابودن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته پرستاری، اخذشده از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- قبولی در آزمون ورودی مطابق با ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جایگاه شغلی دانش آموختگان:
دانش آموختگان این دوره می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:
- مراکز درمانی (بیمارستان ها)
- مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل
- مراکز نگهداری و آسایشگاه های مددجویان بزرگسال
- مراکز مراقبت تسکینی
- مراکز تحقیقات و شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد
- اورژانس های پیش بیمارستانی
- سایر عرصه های نیازمند به مراقبت پرستاری از بزرگسالان نظیر مراکز مراقبت در منزل و مراکز جامع خدمات سلامت
فلسفه (ارزش ها و باورها):
- انسان دارای کرامت، قداست، حرمت و منزلت والایی بوده و از حقوق همه جانبه به منظور ارتقای سلامت برخوردار می باشد.
- ارتباط با مددجویان و همراهان آنها براساس اصول انسانی و دستورات الهی، محور مراقبت، محسوب می شود.
- اعتقاد به اخلاق حرفه ای مبتنی بر خدامحوری، در همه شئونات ضرورت دارد.
- اعتقاد به مرجعیت علمی و تلاش در جهت دستیابی به قله های دانش و خردورزی، از ارزش های نهادینه در پرستاری است.
- تلاش در نیل به عدالت در سلامت و آموزش پزشکی، تعهد دائمی حرفه پرستاری است و هرگونه برنامه ای مبتنی بر آن، ارزشمند است.
- پیشرفت و رعایت عدالت اجتماعی در ارائه مراقبت های سلامت به انسان در جهت رفع نیازهای بیولوژیکی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی، امری ضروری است.
- پیشگیری از بیماری و ناتوانی و ارتقای سلامت در تمام سطوح، موضوعی اساسی است.
- حق دریافت آموزش های لازم و مشارکت در تصمیم گیری های مربوط به سلامت، از حقوق اصلی مددجو است.
- مراقبت های جامع و جامعه نگر پرستاری در راستای تامین سلامت کامل مددجویان، با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی در حیطه های بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، صورت می پذیرد.
دورنما (چشم انداز):
در یک افق ده ساله، این دوره از استانداردهای آموزشی، تولیدات پژوهشی، کارآفرینی در عرصه جامعه و ارایه مراقبت های پرستاری به مردم در ردیف برنامه های برتر در سطح بین المللی خواهد بود.
رسالت (ماموریت):
رسالت این دوره، تربیت پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و جامع نگر است که بتوانند با به کار بستن تفکر انتقادی و با تکیه بر کاربست علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، مراقبت های پرستاری را به آحاد جامعه در سه سطح پیشگیری ارایه دهند. همچنین، دانش آموختگان این دوره بایستی قادر باشند مطابق استانداردهای بین المللی کار نموده و نقش هایی را ایفا نمایند که سلامتی جامعه را ارتقا داده و منجر به پیشرفت دیسیپلین پرستاری شوند.
اهداف کلی:
پس از اجرای برنامه انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند:
- مراقبت های تخصصی پرستاری را براساس فرآیند پرستاری و در عرصه های مختلف، به مددجویان ارایه نمایند.
- در نقش آموزشی از عهده برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی آموزشی فراگیران (همکاران، مددجویان و خانواده آن ها) برآیند.
- در تدوین سیاست های مرتبط با ارتقای سلامت بزرگسالان، مشارکت فعال داشته باشند.
- در برنامه پژوهشی، همکاری و مشارکت داشته باشند.
- مراقبت های پرستاری استاندارد را با هدف پیشگیری و ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه نمایند.
- با اعضای تیم سلامت، مددجویان و همراهان، ارتباطی موثر و حرفه ای، برقرار نمایند.
- با تمام اعضای تیم درمان، همکاری بین حرفه ای داشته باشند.
- توانایی کارآفرینی در جامعه در حوزه سلامت، داشته باشند.
توانمندی و مهارت های مورد نیاز برای دانش آموختگان(Expected Competencies)
*توانمندی های پایه مورد انتظار: (General Competencies)
- برقراری ارتباط اخلاق مدارانه با مددجو، خانواده، تیم سلامت و مدیران
- به کارگیری تفکر نقادانه در برنامه ریزی مراقبتی مددجویان و ارایه پیشنهادات در راستای ارتقای ابعاد مختلف نظام سلامت
- بکارگیری و مشارکت در مدیریت( سیاستگاری- برنامه ریزی- سازماندهی- پایش، نظارت و کنترل- ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
- شناخت، تحلیل و حل مسائل سلامت بزرگسالان بر اساس به کارگیری روش حل مساله
- تصمیم گیری و قضاوت مبتنی بر شواهد در موقعیت های فوری و عادی مرتبط با سلامت بزرگسالان
- طراحی و اجرای پژوهش های مورد نیاز و استفاده از نتایج آن در برنامه ریزی مراقبت از مددجویان
- کاربرد اصول گزارش و نگارش علمی در انتشار نتایج پژوهش ها و اطلاعات علمی
- رعایت اصول حرفه ای در تمامی فعالیت ها
- توسعه و ارتقای فردی و سازمانی
- برنامه ریزی و ارائه مراقبت بر اساس مدل های پرستاری
- طراحی و اجرای برنامه های آموزش کارکنان پرستاری