parcham جهش تولید،با مشارکت مردم
  • 1397/02/24 - 10:29
  • - تعداد بازدید: 52
  • - زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • /ZLGd

انجمن های علمی گروه پزشکی ظرفیت های خوبی برای کسب مرجعیت علمی در حیطه های تخصصی دارند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مسئولین انجمن های علمی گروه پزشکی، با بیان برنامه ها و دستاوردهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به نقش انجمن ها در اجرای این برنامه ها اشاره کرد و گفت: انجمن های علمی توان علمی و اجرایی بسیار بالایی برای ارتقای آموزش عالی سلامت دارند.
 
به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی  در نشست دبیرخانه انجمن های علمی گروه پزشکی که روز گذشته برگزار شد، حرکت در مسیر مرجعیت علمی را چشم اندازی عنوان کرد و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری نیز بر مرجعیت علمی تاکید شده است.
 وی خاطرنشان کرد: تمامی بخش های کشور اعم از دولتی و خصوصی باید در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی با یکدیگر همکاری کنند.
دکتر لاریجانی انجمن های علمی گروه پزشکی را به عنوان یکی از نهادهای مهم همکار وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه تجارب خوبی در این مسیر طی کرده اند و لازم است ما در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این الگوها و بومی سازی آن در مسیر توسعه کشور حرکت کنیم.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت کشور چین را به عنوان مثالی از کشورهایی که در مسیر مرجعیت حرکت کرده اند ذکرکرد و گفت: تجارب ارزشمندی در حوزه آموزش عالی در این کشور وجود دارد که می توان در کنار تجارب سایر کشورها از آن استفاده کرد.
 
وی به تجارب ملی و سابقه برنامه ریزی در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان نقشه راه این حوزه با همکاری تمام ذینفعان و  از جمله انجمن  های علمی طراحی شده و حدود 3 سال است که از اجرای این برنامه ها در سطح کشور می گذرد.
 
دکتر لاریجانی نگاه جدید به ساختار دانشگاهها و گروه های آموزشی،‌ تحول در پذیرش دانشجو، تحول در برنامه های آموزشی، ارتقای استانداردهای آموزش علوم پزشکی، تمرکز بر توانمندی های دانشگاهها در بستر توسعه آمایش سرزمینی و توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی را به عنوان محورهای مهم برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: اجرای این برنامه ها دستاوردهای چشمگیری برای کشور داشته است.
 
وی افزود: طی 4 سال گذشته 18.5 درصد تعداد دانشجویان و تعداد اعضای هیات علمی حدود 30 درصد افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به رشد اعتبارات آموزشی دانشگاهها و همچنین توسعه برنامه های بازآموزی اشاره کرد و گفت: در طی این برنامه تمام دانشگاهها و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شده اند و این برنامه دیدگاه جدیدی را در دانشگاهها ایجاد کرد و باعث شده تا استانداردهای آموزشی در دانشگاهها ارتقا یابد.
 
دکتر لاریجانی به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: سه فراخوان در این مرکز منتشر شده و بیش از هزار طرح پژوهشی در این مرکز در دست اجرا است. انجمن های علمی گروه پزشکی می توانند با همکاری این مرکز طرح های جامعی در زمینه رشته های تخصصی خود پیش برند.
 
وی به حرکتی که در مسیر دانشگاههای نسل سوم در کشور ایجاد شده اشاره کرد و گفت: نقشه راه دانشگاهها در این زمینه ترسیم شده و برنامه ریزی لازم برای توسعه مفاهیم نوآوری و کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی صورت گرفته است.
 
رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را از محورهای مهم این برنامه ها ذکر کرد و گفت:‌ دوره تخصصی پزشکی خانواده راه اندازی شده و مرکز ملی آموزش های مهارتی یکی از اقدامات مهمی است که برای تامین نیازهای نظام سلامت با استفاده از آموزش های کوتاه مدت صورت گرفته است.
 
گزارش سال اول اجرای مصوبه سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و بر استفاده از این الگو در سایر بخش های مرتبط با آموزش عالی تاکید شد
 
 
بسیاری از گسترش های آموزش علوم پزشکی در قالب مناطق آمایشی انجام می شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سند برآورد نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت برای 5 سال آینده با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشور تدوین شده است. این برآورد برای رشته های تخصصی و مناطق آمایشی در حال تدوین است و انجمن های علمی  می توانند کمک زیادی در تدوین این سند داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه حدود 2 سال از اجرای سند آمایش سرزمینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده می گذرد گفت: گزارش سال اول اجرای این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تاکید شد سایر بخش های مرتبط با آموزش عالی نیز از این الگو استفاده کنند.
 
دکتر لاریجانی گفت: بسیاری از گسترش های آموزش علوم پزشکی در قالب مناطق آمایشی انجام می شود به عنوان مثال مجوز ایجاد رشته های تخصصی تنها به مناطق آمایشی ارائه می شود و در شوراهای تخصصی مختلف کشور مجوزها به مناطق داده می شود. از این طریق تمامی دانشگاهها و دانشکده های مستقر در منطقه از این گسترش ها بهره مند می شوند.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه ماموریت گرایی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از این طریق اقدامات خوبی در سطح ملی توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده؛ به عنوان مثال اعتباربخشی موسسه ای دانشگاهها توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
 
دکتر لاریجانی به اقدامات صورت گرفته در حوزه اعتلای اخلاق حرفه ای و بازمهندسی شورای عالی اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ انجمن های علمی به عنوان نهادهای تخصصی می توانند نقش چشمگیری در اعتلای اخلاق حرفه ای در میان اعضا و مخاطبان خود داشته باشند.
 
وی با بیان اقداماتی که در راستای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی کشور شده گفت: 3 هزار دانشجوی خارجی در حوزه علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند و ظرفیت های بسیاری برای گسترش تعاملات بین المللی در علوم پزشکی ایران وجود دارد.
 
رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی گفت: نقشه آمایش بین المللی تدوین شد و دفاتر همکاری با کشورهای مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تشکیل شده و با تحول در نظام های ارزشیابی دانشگاههای خارجی اقدامات خوبی در زمینه گسترش های بین الملل آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
 
دکتر لاریجانی به گسترش آموزش مجازی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره و عنوان کرد: دوره های مجازی بسیاری راه اندازی شده و به زودی دانشگاهها می توانند دروس خود را در سامانه دانشگاه مجازی قرار دهند و این آمادگی وجود دارد تا دروس تئوری تمامی رشته ها به صورت مجازی برگزار شود.
 
وی افزود: وزارت بهداشت مجوز دارد تا بتواند بسیاری از آزمون های بین المللی را برگزار کند. همچنین اقداماتی نیز در زمینه ارتقای آزمون های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت انجمن های علمی گروه پزشکی و همکاری این انجمن ها با وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: انجمن ها می توانند نقش چشمگیری در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی داشته باشند.
 
رئیس کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی اضافه کرد: انجمن ها با همکاری یکدیگر می توانند نقش مهمی در توسعه علوم بین رشته ای داشته باشند.
دکتر لاریجانی، همکاری در بازنگری برنامه های آموزشی، همکاری در طراحی الگوهای نوین ارائه خدمات و تلاش در جهت کسب مرجعیت علمی در برخی حیطه های تخصصی را از بسترهایی برشمرد که انجمن های علمی میتوانند در آن نقش داشته باشند.
 
وی با تاکید بر اینکه حوزه آموزش عالی سلامت از انجمنها حمایت می کند اظهار داشت: يكي از مهمترين اقداماتي كه نياز به ساماندهي دارد، راه‌اندازي شبكه اطلاعات منسجم از انجمنهاست تا هر فردي با مراجعه به اين شبكه بتواند اطلاعات خوبي از انجمنها، مسير حركت آنها و اعضاي آنها داشته باشد. اين شبكه همچنين امكان تبادلات علمي ميان انجمنها را نيز تسهيل خواهد كرد.
 
دکتر لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا از طریق همکاری دوسویه و با بهره برداری از ظرفیت های علمی و اجرایی انجمن های علمی زمینه های تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و سایر حوزه های نظام سلامت فراهم شود.
  • گروه خبری : دانشکده
  • کد خبر : 24896
کلمات کلیدی
تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید