گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۳ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۵۳۶ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۴۳۱۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۱۲۵۷۹۲ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٣/٢/٢٠ - ۷۴۴۵ مورد

واحد سمعي و بصري


واحد سمعي و بصري


طراحي مواد و وسايل كمك آموزشي مورد نياز اعضاي هيات علمي دانشگاه اجرا و ارزشيابي آن در فرآيند ياددهي و يادگيري مهمترين هدف واحد سمعي و بصري است.

اين واحد از بدو تاسيس دانشکده به عنوان يك مركز آموزشي تحت نظر معاون آموزشي دانشکده بوده است.

تجهيزات


در حال حاضر کلاسها و مكانهاي برگزاري كلاسهاي آموزشي مجهز به امكانات زير مي‌باشد:

سيستم صوتي ، ديتاپرژكتور، كامپيوتر، پرژكتور اسلايد، اورهد،

            مفهوم سمعی و بصری


عبارت سمعی و بصری برای همه ما تا حدودی آشنا می باشد. در مدارس، دانشگاهها و سایر مراكز آموزشی اغلب بحث درباره این است كه به چه صورت می توان به كمك وسایل سمعی و بصری بر مشكلات تدریس و یادگیری فائق آمد. از نظر آشنایی عمومی با سمعی و بصری و وجود افراد متخصص و كارآزموده زیاد جای نگرانی نیست، اما سوال مهمی كه ذهن علاقمندان به استفاده صحیح و واقعی از وسایل سمعی و بصری در آموزش را به خود مشغول داشته این است كه اساتید، دانشجویان و مقامات مسئول چه برداشتی از سمعی و بصری داشته و به چه صورت آن را توجیه می كنند. ایا سمعی و بصری فقط مجموعه وسائلی چون پروژكتور، اسلاید، دوربین عكاسی و فیلمبرداری، اورهد (overhead) و اوپاك (opaque) است. ایا از این وسایل تنها برای تبلیغات و جلوه و جلا بخشیدن به آموزش و تفریح و سرگرمی استفاده می شود. خیر، آموزش سمعی و بصری راهی است برای ایجاد ارتباط صحیح و مؤثر و پایدار و پیدا كردن طرق و راه حل هایی كه با استفاده از آنها مشكلات آموزشی و ارتباطی اساتید و دانشجویان از میان برداشته شود.
برای آشنایی با مفهوم صحیح آموزش سمعی و بصری می توان طرق مختلفی را در پیش گرفت.

تعریف) از جهت لغوی سمعی و بصری را به صورت زیر تعریف می كنند:

سمعی: عبارت از كلیه تجارب آموزشی است كه از راه گوش درك می گردد.
بصری: عبارت از كلیه تجارب آموزشی است كه از راه چشم درك می گردد.

تاریخچه سمعی و بصری


تاریخچه آموزش سمعی و بصری از تاریخچه آموزش و پرورش در قرون جدید جدا نمی باشد. از قرن هفدهم به بعد دانشمندان و محققینی كه با افكارانقلابی خویش لزوم تغییرات بسیار سریعی را در نحوه آموزش و تعلیـم یادآوری و توجیه می كردند به استـفاده از حواس شاگرد اشـاره كرده و از همین جهت می توان پاره ای از ایشان را مروجین اولیه استفاده از اصول آموزش سمعی وبصری به حساب آورد. اولین مربی بزرگی كه ارزش لوازم و مواد سمعی و بصری را در تدریس مورد توجه قرار داد كمنیوس دانشمند چك بود كه توجه این دانشمند به اهمیت كتب درسی مصور در امر تعلیم و یادگیری باعث شد كه از همان دوران فكر تهیه كتب درسی مصور در بین مسئولین آموزشی قوت گرفت.
پاره ای از عقاید و نظریات این دانشمند بزرگ كه به موضوع استفاده از وسایل و مواد سمعی و بصری نیز مربوط می گردد عبارتند از:
۱)  آموزش و تعلیم نباید برای یادگیرنده تولید خستگی نماید.
۲)  تدریس گروهی در كلاس از جهت آموزش به تعداد شاگردان بیشتر به تعلیم فردی برتری دارد.
۳) برای تدریس بهتر و مفیدتر وجود كتب عكس دار و متنوع لازم وضروری است.
۴) در تدریس قبل از هر چیز باید اشیای حقیقی و واقعی مورد استفاده قرار گیرد.
۵) برای تدریس مسائل و موضوعات جدید باید ذهن و فكر شاگردان را آماده ساخت
۶) محیط خوشایند و مناسب برای یادگیری مناسب است.
بعد از كمنیوس، ژان ژاك روسو دانشمند معروف فرانسوی گامهای مؤثری در بوجود آوردن عقاید و ایده های نو در تعلیم و آموزش برداشت.
فیلسوف سوئیسی بنام پستالوزی مثل كمنیوس معتقد بود كه پایه و اساس آموزش را باید بر تاثرات احساسی یا تاثیرات حسی قرار دارد.
پستالوزی این حقیقت را یكبار دیگر مورد تاكید قرار داد كه بر خلاف افكار رایج كلمات و لغات تنها علامات و سمبلهایی از عالم واقع و خقیقت هستند و معنی و مفهومی ندارند، مگر اینكه با تجارب حقیقی مرتبط شوند. حصول این تجارب نیز تنها از راه درك اشیا و موجودات ذاتی و مملوس امكانپذیر خواهد بود.
خلاصه كلام این كه مشهورترین پیشروان تعلیم و تربیت دنیای جدید برای تجدید بنای سیستم آموزشی استفاده بهتر از چشم و گوش در تعلیم و برقراری ارتباط را توصیه كرده اند.


ام البنین سیدی

مسئول سمعی بصری 

تحصیلات: کارشناس اتاق عمل


 



















جستجو
نحوه نوشتن نامه اداری (۹۳۲۰۸ بازدید)
سامانه فیش حقوقی (۴۱۶۱۵ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...